5 supertips om te slapen als een roosje

Lijkt het soms alsof jij de hele week lang moe bent en toch niet goed kunt slapen? We vergeten allemaal nogal gemakkelijk hoe hard we onze slaap nodig hebben en hoe belangrijk een goede nachtrust is. Daarom hebben wij 5 toptips verzameld om het maximum uit je nacht te halen.

Begin met het bestuderen van je slaaphouding …

Tijdens de nacht neem je heel wat verschillende houdingen aan in bed. Sommige mensen liggen vaker op hun zij, anderen op hun buik of rug. De beste positie voor je lichaam is eigenlijk op je rug, omdat je lichaamsgewicht dan mooi verdeeld is. Lig je op jouw zij, dan kan je best je knieën licht optrekken en je onderste arm voor jouw borst leggen. En wil je liever een been gestrekt en een opgetrokken leggen, stop dan een kussen onder je bovenste been. Zo blijft je rug goed recht. Welke slaaphouding jij ook verkiest, probeer ervoor te zorgen dat jouw ruggengraat altijd recht ligt, en niet in een kromming.

… en kijk ook eens naar je partner

Net zoals jij je persoonlijke slaaphouding hebt, heeft je partner er ook een. Is hij of zij een wroeter, een snurker of een slaapwandelaar, dan heb je niet meteen het grote lot gewonnen. Soms is het een goed idee om elk een eigen matras aan te schaffen, een die aangepast is aan jouw slaaphouding en lichaamsbouw. Zo hebben zwaardere mensen bijvoorbeeld meer nood aan een hardere matras, omdat die hun ruggenwervels beter ondersteunt. De perfecte matras zorgt ervoor dat als je op je zij ligt, jouw bekken niet doorhangt en je schouders lichtjes kunnen zakken.

Ontstress door te bewegen

Vaak raken we niet vlot in slaap doordat we liggen te piekeren. Stress en spanning maken het extra moeilijk om de slaap te vatten. Heb je er vaak last van, probeer dan ’s avonds iets te doen dat je helemaal ontspant. Sporten bijvoorbeeld. Tijdens het sporten maakt jouw lichaam endorfine aan, een hormoon dat stress en angstgevoelens tegengaat. Na het werk een flink uurtje sporten en bewegen, misschien nadien nog even ontspannen in de wellness bij Sportoase en je slaapt als een roosje. Of je nu voor yoga, dans of een keiharde work-out kiest, het doet sowieso deugd om je energie er even helemaal kwijt te kunnen.

Ook exta magnesium doet wonderen

Magnesium maakt onze spieren los en laat ze ontspannen. Wie vaak onder stress staat, verbruikt dan ook heel wat magnesium die van nature in ons lichaam aanwezig is. Dan kan het een oplossing zijn om aanvullende voedingssupplementen te nemen om je magnesiumgehalte op te krikken.

Maar dit doe je dan weer beter niet

Het hoeft niet echt gezegd te worden, maar cafeïne voor het slapengaan is niet zo’n goed idee. Koffie, maar ook bepaalde frisdranken en thee bevatten opwekkende stoffen die ervoor zorgen dat je langer wakker blijft. Daarnaast is ook de temperatuur in je slaapkamer van belang. Een te warme kamer verstoort het slaapritme van je lichaam. Je zet de thermostaat dus beter niet torenhoog, maar op een temperatuur tussen de 18 en 20 graden.

Helemaal klaar voor een geweldige nacht? Kom gerust eerst een uurtje stoom aflaten bij Sportoase en geniet nadien van je welverdiende slaap. Of kom helemaal ontspannen in de wellness, dan slaap je zeker als een roosje.


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen