6 geweldige tips voor een gezond ontbijt

Of het ontbijt nu de belangrijkste maaltijd van de dag is of niet, je slaat het toch maar beter niet over. Met deze geweldige tips vergeet je nooit meer om je dag goed te starten.

Eet binnen een uur nadat je opstaat

Als je ’s ochtends opstaat, zou je een normaal hongergevoel moeten hebben. Anders heb je misschien de avond ervoor iets te laat of te zwaar gegeten. Vaak nemen mensen hun ontbijt mee naar het werk om aan hun bureau te eten, maar om met voldoende energie aan je werkdag te beginnen, eet je dus beter net na het opstaan.

's Ochtends geen honger? Gun jezelf tijd om wakker te worden

Als je echt geen hap door de keel krijgt omdat je geen honger hebt, gun jezelf dan ongeveer een kwartiertje voor je aan je ontbijt begint. Ga je alvast aankleden of douchen en geef je lichaam de tijd om honger te krijgen. Ook kan je eerst een glas water of fruitsap drinken om je maag voor te bereiden.

Kies voor graanproducten…

Kies bij je ontbijt voor volkoren granen zodat je meteen voldoende vezels binnen hebt. Er zijn heel wat mogelijke graanproducten om mee te variëren voor het ontbijt, van brood tot beschuit, havermout, ontbijtgranen, muesli of granola.

… en vul aan met plantaardige producten

Een boterham met chocopasta kan enorm smaken, maar elke dag is toch teveel van het goede. Leg zoveel mogelijk plantaardige producten op je boterhammen, zoals banaan, aardbei, gegrilde of rauwe groenten, groentespreads of hummus. Beperk bewerkte vleeswaren zoals salami en hesp zoveel mogelijk. Ook zuivel als ontbijt kan perfect, van een glas melk tot yoghurt of een sneetje kaas. Het is een goede bron van eiwitten, calcium en vitamine B2.

On the go kan ook!

Wil je toch absoluut onderweg naar of op je werk zelf eten, kies dan ook voor een gezonde optie. Het is verleidelijk om snel een kop koffie te drinken en vervolgens koffiekoeken te eten aan je bureau, maar ook hier zijn er heel wat gezondere alternatieven. Bereid je ontbijt de avond voordien voor en zorg dat je het makkelijk kan meenemen. Er bestaan heel wat handige, herbruikbare potjes speciaal voor jouw yoghurt met muesli en fruit. Of beleg een sneetje bruin brood met lekkere groentjes en platte kaas en bewaar het in de koelkast voor de dag erna. Ook kan je op zondag al je ontbijt voor de komende week plannen en voorbereiden, dat bespaart je weer heel wat werk.

Maar vergeet vooral niet te hydrateren

Heel veel mensen ontbijten met koffie, maar eigenlijk droogt deze drank je lichaam uit. Beter drink je meteen een groot glas water om fris en gehydrateerd de deur uit te gaan. Ook als je onderweg naar je werk ontbijt, bijvoorbeeld op de trein, neem je best een drinkbus met water mee. Verder is thee ook een goed idee, want weinig calorieën en extra veel smaak.

Met deze tips heb jij je in een handomdraai een gezonde ontbijtstijl aangemeten. De mogelijkheden om te variëren zijn eindeloos, dus laat je inspireren!


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen