Antwerp 10 Miles countdown: bereid je voor met onze tips

Neem jij deze zondag deel aan de 34ste editie van de AG Antwerp 10 Miles? Dan ben jij nu al een held! We zijn ervan overtuigd dat jij de eindmeet haalt, en met onze tips ben je tot in de puntjes voorbereid op deze sportieve hoogdag.

1. Download de app

Ja, jouw favoriete loopwedstrijd heeft een eigen app die je gratis kan downloaden voor Android en Apple. In de officiële app vind je allerlei nuttige info zoals een interactieve kaart van de start- en aankomstzone, het parcours en de praktische zaken.

2. Verken het parcours

Je hoeft niet meteen naar Antwerpen te vertrekken om de route te gaan verkennen, maar bekijk toch je parcours even op de site of in de app. Zo weet je precies wat je te wachten staat en komen er geen verrassingen uit de lucht gevallen. Waar gaat het bergop, waar kunnen je supporters langs de kant staan; het is leuk om die zaken op voorhand te weten.

3. Plan je vervoer

De AG Antwerp 10 Miles lokt enorm veel volk. Je denkt dus beter op voorhand na over je vervoer. Ga je met de auto, bekijk dan waar je kan parkeren en hoe je vanop dat punt aan de startmeet raakt. Het openbaar vervoer is ook een mogelijkheid, op 28 april zullen er voldoende bussen, trams en treinen beschikbaar zijn voor jou en je supporters. Kom zeker goed op tijd en begeef je 30 minuten voor de start van jouw wave al naar de startzone.

4. Vergeet het weer niet

Wat het weerbericht ook voorspelt, zorg dat je zowel op zon als regen voorbereid bent. Voorzie een licht regenjasje of een wegwerpponcho én zonnecrème, petje en zonnebril. Je wil geen zonneslag krijgen, maar je wil toch ook niet doorweekt over de eindmeet lopen?

5. Hydrateer

Het is belangrijk om voldoende te drinken, zowel tijdens de wedstrijd als in de uren en dagen ervoor. Zorg dat je lichaam goed gehydrateerd is en vermijd koffie, frisdrank en alcohol want die drogen je uit. Voor de marathon en de 10 Miles zijn er onderweg voldoende bevoorradingsposten voorzien met drank en energievoeding.

6. Kies voor trage suikers

Zo’n drie uur voor je aan je wedstrijd begint, eet je best een maaltijd met voldoende trage suikers, bijvoorbeeld wit brood, pistolets of witte pasta. De suikers die daarin zitten, worden trager opgenomen en zullen voor energie zorgen net wanneer jij aan de start staat. Vlak voor je begint te lopen, kan je ook snelle suikers opnemen door een banaan of druivensuiker te eten of sportdrank te drinken.

7. Bereid een playlist voor?

Muziek is toegestaan tijdens de 10 Miles. Als jij graag een deuntje hoort tijdens het afzien, bereid dan een leuke, opzwepende playlist voor. Pas het tempo van de muziek aan aan jouw looptempo, zo blijf je mooi constant lopen.

8. Never change a winning team

Verander niet opeens van schoenen, sokken of outfit vlak voor de 10 Miles. Het is een risico om opeens iets nieuws uit te proberen. Kies voor je vertrouwde, ‘ingelopen’ materiaal om ongemakken te vermijden. Een onderbroek die schuurt kan het plezier wel eens snel verpesten.

9. Warm op en cool down

Om spierkrampen te vermijden, zorg je best voor opwarming voor de start. Jog of spring je spieren alvast warm en doe een paar simpele rekoefeningen. Na de aankomst wandel je rustig nog een eindje door om je spieren te ontspannen en sluit je af met weer een grondige stretchbeurt.

10. Geniet!

De belangrijkste tip van allemaal: geniet van deze sportieve dag. Sportoase zal ook met een team aanwezig zijn op de AG Antwerp 10 Miles, we zien je daar!


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen