Lopen met een hartslagmeter, hoe doe je dat?

Een hartslagmeter is een goed hulpmiddel om jezelf niet halfdood te lopen. Door al je loopsessies aan een gepaste hartslag te lopen, zal je hartvolume vergroten en per slag meer zuurstofrijk bloed naar je spieren pompen. Elk trainingsdoel vereist bovendien een andere hartslag.

Het effect van jouw looptraining is afhankelijk van de intensiteit ervan. Je kan dat meten aan je snelheid, maar het hangt ook af van het weer of het parcours. Bergop en met felle wind is je training meteen een stuk zwaarder. Daarom meten we de intensiteit beter als een percentage van je maximale hartfrequentie of de hoogte van je hartslag. Hoe hard je je hart laat werken, hangt af van het doel van je training en je conditie. Als je nog niet vaak sport, kan je beter wat wachten met trainen aan een hoge hartslag.

Wil je jouw hartslagmeter goed gebruiken, laat dan een trainingsschema opstellen met een professionele coach. Hij of zij bekijkt je hartslag in rust en je doel om te bepalen aan welke hartslag je moet lopen. Loop je aan 50 tot 60% van je hartcapaciteit dan doe je aan gewichtscontrole, bij 60 tot 70% werken beginners aan hun basisconditie, bij 70 tot 80% verbeter je je conditie en vanaf 80% loop je de intensiteit van een competitiesporter.

Meet een hartslagmeter mijn conditie?

Je kan voor jezelf uitmaken of je een goede conditie hebt door te kijken hoe snel je hartslag daalt na de inspanning. Als je hartslag 1 minuut na je inspanning al met 30 tot 40 slagen is gedaald, dan kan je van jezelf zeggen dat je een goede conditie hebt. Daalt hij nog sterker na die eerste minuut, dan is je conditie uitstekend.

Staar je niet blind op je hartslagmeter, want er zijn heel wat factoren die invloed hebben. Zo speelt het tijdstip van je training een rol, maar ook de temperatuur, luchtvochtigheid, hoogte, stress, ziekte en oververmoeidheid. Wil je hartslag maar niet stijgen tijdens het lopen, dan ben je nog niet voldoende hersteld van de vorige inspanning. Het heeft dan geen zin om je training op te drijven, je kan het beter wat rustiger aan doen.

Hoe werkt een hartslagmeter?

Je hartslagmeter heeft een borstband die het elektrische signaal opvangt telkens je hartspier werkt. Een zendertje in de band geeft die signalen vervolgens door aan de ontvanger die je rond je pols draagt en waarvan jij dan je hartslag kan aflezen. Bij verschillende hartslagmeters kan je een onder- en bovengrens instellen. Als je hartslag buiten deze zone valt, klinkt er een piepsignaal. Dat wil dan zeggen dat je ofwel wat snelheid moet minderen of juist nog een tandje moet bijsteken.

Wat kost een hartslagmeter?

Er zijn heel wat soorten hartslagmeters in verschillende prijsklassen. Vanaf ongeveer 90 euro heb je een degelijk en betrouwbaar exemplaar. De iets duurdere modellen hebben ook de mogelijkheid om een boven- en ondergrens in te stellen en verder zijn er nog heel wat opties zoals een stopwatch, kloktijd, rondeteller, verlicht display of meer geheugencapaciteit. Vaak kan je de gegevens ook overdragen naar een computer om zo je voortgang bij te houden.

Wil je zelf aan de slag met een hartslagmeter, kom dan zeker eens langs bij Sportoase. Laat je conditie testen om te bepalen wat je maximale hartcapaciteit is en welk trainingsschema het best past bij jouw doel. Onze professionele coaches staan je graag bij!


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen

Geen hittegolf bij Sportoase

Sportoase houdt de temperatuur onder controle. Een veelgehoorde vraag afgelopen dagen: is het wel v...