Wat eet je het best na het sporten?

Minstens even belangrijk als sporten, is het herstellen van je lichaam en je spieren achteraf. Na jouw work-out in het zwembad of de fitness zijn er bepaalde voedingswaren die je kan eten om te bekomen. Wij lijsten ze voor je op.

De herstelfase na het sporten is nodig om je lichaam weer op kracht te laten komen en je spieren de nodige voedingsmiddelen te geven om zich te herstellen. Tijdens het sporten komen er kleine scheurtjes in je spierweefsel die nadien opgelapt moeten worden om nieuw spierweefsel en sterkere spieren te krijgen.

Je eet het best binnen 1 tot 2 uur na je inspanning, zelfs als je op dat moment nog geen honger hebt. In die tijdsperiode neemt je lichaam gemakkelijker koolhydraten op, die je weer energie zullen geven. Drink ook voldoende water en blijf dat doen tot 4 à 6 uur na het sporten. Vocht is het meest essentiële voedingsmiddel dat je lichaam op dat moment nodig heeft. Als je veel gezweet hebt, moet je al dat verloren vocht weer aanvullen én heb je ook nood aan natrium, dat je vindt in gezouten voeding.

Verder heb je vooral eiwitten, koolhydraten en mineralen nodig. Die kan je bijvoorbeeld uit de volgende voedingswaren halen:

1.    Een hardgekookt ei

Eieren zijn rijk aan eiwitten en bevatten verschillende vitamines en mineralen. Ze zijn het ideale tussendoortje na een krachttraining omdat ze jouw spieropbouw stimuleren. Heb je in de fitness dus net zeer intensief aan je spieren gewerkt, beleg dan nadien een bruine boterham of volkoren cracker met een hardgekookt eitje om je energiepeil weer op te krikken. Kruid met wat peper en zout en je natriumgehalte raakt zo ook weer in verhouding.

2.    Kwark met banaan en noten

Wie ’s avonds intensief gesport heeft en nadien een hongertje voelt opkomen, kiest beter niet voor een zware maaltijd. Dan is een portie kwark met bananen en noten de ideale oplossing. Kwark is rijk aan eiwitten en de koolhydraten in de banaan vullen je energievoorraad weer aan. De noten, welke soort je ook verkiest, geven je een verzadigd gevoel dankzij hun onverzadigde vetten en proteïnen.

3.    Een slaatje met kip

Magere kipfilet is perfect voor na een work-out waarbij je jouw spieren hebt doen branden. Ook voor wie gaat sporten om te vermageren, is een slaatje met kipfilet de ideale maaltijd voor achteraf. Snel klaar, makkelijk te maken en het stilt je honger zonder dat al die calorieën er meteen weer bij komen. Kip bevat enorm veel eiwitten en sterkt de spieren dus aan na het trainen.

4.    Chocomelk

Ja, dat lees je goed. Na een uurtje fitness of een rondje hardlopen kan je een glas chocomelk drinken om je lichaam weer aan te sterken. Met eiwitten, calcium, magnesium en kalium bouw je je spieren op terwijl de suikers voor energie zorgen.

5.    Smoothies

Ook een smoothie met vers fruit en een scheutje yoghurt doet wonderen na je zumbales of hardloopsessie. Naast eiwitten en suikers bevatten smoothies ook veel vitamines en vocht om je lichaam voldoende te hydrateren.

Wat als je aan het diëten bent? Het lijkt misschien nutteloos om te eten na het sporten als je juist wil vermageren, maar toch is het nodig. Als je jouw spieren niet de nodige bouwstenen geeft om zich te herstellen, dan gaat het spierweefsel afbreken. Je metabolisme zal dan vertragen en minder calorieën verbranden.


Gepubliceerd in: Blog

Meer blog artikelen